8 februari 2011

8 Februari

Vi har haft en intressant helg med Suki. Jag minns inte om jag berättade om halsbandet som Helen har lånat till oss. I alla fall så har vi fått en halsband som ska hjälpa oss att ha koll på Suki när hon är okopplad. Första knappen är signal andra knappen sprutar citron och tredje knappen sprutar ännu mera citron.

Första gången vi använde halsbandet var vi på fotbollsplanen och det gick jättebra. Vi behövde inte använda halsbandet. Hon stannade när vi sa "stanna" och kom till oss när vi sa " kom hit". Efter det har jag haft henne lös i skogen ( nya stigen där det inte finns några rådjur ) och det har fungerat jättebra. Men i söndags när vi var ute o promenerade (samma stig), blev det inte riktigt som vi hade hoppats. När vi kom fram till almänes släppte vi loss henne och hon lekte med Bulent jätte mycket..hon var lös i skogen ockå tills det kom andra hundar då var vi tvungna att koppla henne en bit. När vi skulle gå hemåt gick vi förbi en hage med hästar i. Då sa jag till Bulent att hon ska koppla henne igen men han sa att det är lugnt hon är ju rädd för hästarna. 

Javisst att hon är rädd, hon är bara rädd i början men hon är inte rädd att prova sig fram. Så till slut sprang hon in i hagen och skällde o ville leka med hästarna. Då kom en gubbe o skällde på oss för att vi skrämmer hästarna och då började jag trycka på knapparna och vi försökte ropa in henne men hon reagerade inte, utan forstatte med sitt o sprang fram o tillbaka till hästarna o skällde. Till slut fick Bulent gå in i hagen och skälla på henne ordentligt och när hon såg hur arg han är så stannde hon o han kunde koppla henne.

Nu har jag varit sjuk i några dagar så det har inte blivit långa promenader där jag kan prova att släppa loss henne igen. Men idag mår jag bättre och kanske orkar i eftermiddag. Nu har jag börjat kolla på olika allmänlydnadskurser och ska anmäla oss.

4 kommentarer:

  1. Är du säker på att halsbandet var på? Konstigt att hon inte märkte något i så fall.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är 100 på att den fungerade för att jag såg hur det spurtade varje gång jag tryckte på knappen. Förstår inte varför hon inte reagerade.

    Jag har testat halsbandet på fotbollsplanen igen men hon verkar inte reagera alls...denna gång var det hästskit som var mer intressant:)

    SvaraRadera
  3. Sprutar det mot nosen, inte bara in i pälsen på halsen? Och luktar det citron om henne efteråt?

    SvaraRadera
  4. Ja det luktar väldigt mycket citron efteråt och det såg ut som om det sprutade mot nosen. Jag tror inte hon reagerar så starkt mot citrondoft.

    SvaraRadera