6 oktober 2010

Vecka 4/3/2


Måndag 19 Juli, 10
Monlig och tråkig dag idag..Jag mådde inte bra och stannade hemma så Suki fick vara hemma med mig istället för att följa husse till jobbet.
Hon var jättelugn och allt gick bra ( tom långpromenad var hon duktig på och jag behövde inte stanna var 6:e sekund ) men sen när Bulent kom hem från jobbet vet jag inte vad som hände för hon började busa och skälla och bita och ville inte sluta på flera timmar?? vi gick ut och lekte med henne i 1h men det hjälpte inte för när vi kom in ville hon fortfarande bita och skälla på oss.
jaa det är inte alltid frid och fröjd när man har hund tydligen.
Nu ligger hon i alla fall och sover fint vid kaminen..Hon kanske är arg för att hon har blivit stor för att ligga under satsbordet.

Tisdag 20 Juli,10
Jag är så stolt idag Jag lämnade Suki ensam hemma för inhandling av lite varor. När jag kom hem låg hon snällt vid dörren och ingen kiss nånstans och inga skor som var avbitna.
Nu har jag bestämt mig för att flytta tillbaka till sovrummet eftersom Suki vill inte ligga i vardagsrummet längre utan hon lägger sig helst i halen där det är svalast.

Onsdag 21 Juli,10
Idag fick Suki leka med världens bästa schäfer Zeke. Hon hade sååå roligt och ville ha hans uppmärksamhet hela tiden men så fort hon fick det sprang hon för livet O så fick vi en massa bra tips av Zekes matte som är riktigt duktig med hundar. Hon lärde Suki ligg trots att Suki var jättetrött efter all lek och bus.Nu vet jag vad jag ska göra för att slippa bli biten hela tiden i alla fall
Det börjar kännas bra nu när man har pratat med både Jenny och fått massa goda råd av Kitti ( båda hundvanamänniskor ) och vet lite mer om hur man ska bete sig i olika situationer.
Nu gäller det för Husse att lära sig vara konsekvent och inte låta Suki få som hon vill varje gång. Har en känsla av att vi kommer bråka över Suki en hel del.
Vi kommer föresten flytta tillbaka till vardagsrummet ikväll. Det var fortfarande för varmt för Suki i sovrummet.

Fredag 23 Juli,10
Igår åkte jag och Suki till Göteborg för att besöka min kusin och hennes hund. De hade jättekul ihop speciellt Tyson som ville göra lite mer än leka.
Suki var helt slut efter det och sov hela vägen hem. Jag ska lägga upp en video på det i dagarna.
Jag märker nu hur viktigt det är att aktivera henne och hitta på roliga saker för då bits hon inte lika mycket.
Idag har vi varit ut och lekt och tränat ganska mycket...efter att det hade slutat regna förstås. Hon vill inte alls vara ute i regnet. Jätteduktig är hon som har lärt sig Ligg och stanna. Idag tränade vi på att hon skulle springa o hämta bollen o komma tillbaka istället för att springa till bollen och stanna kvar.


Vecka 3

Tisdag 13 Juli,10 
Idag gjorde vi vårat första besök hos vetrinären. Det gick jättebra och Suki var hur lugn som helst, men hon var lite trött när vi kom hem och ville inte ens äta vilket jag tyckte var konstigt..annars hoppar hon som en galning när jag kommer med matskålen?? men jag behövde inte vara orolig länge för efter att ha fått sin skönhetssömn var hon uppe o åt som vanligt och busade som vanligt.
Det bästa är att äntligen idag har hon lärt sig " Tass " det blev många godis men det var värt det Jag kanske ska tillägga att mattes syster Ayla var med o hjälpte till med Tassträningen.

Onsdag 14 Juli,10
Riktigt seg dag idag...trodde vi tills blev kväll och vi kunde återigen andas.
Jag var lite orolig för Suki under dagen för hon vill inte göra något förutom sova. Hon brydde sig inte ens om att mattes syskon o kusiner var på besök och spelade fotboll..Ligga under bordet på altanen det var det enda som lockade..men sen efter 19:00 när vi gick på promenad med husse..då minnsan kom hon igång...puh nu kan jag sova i lugn o ro.
Jag hittade 3 fästingar på henne idag och en av de hade hunnit bita sig fast. Hur lätt är det att hitta fästingar med den tjocka pälsen?? Åkte till apoteket och köpte fästinghalsband. Hoppas det hjälper.


Vecka 2

Tisdag 6 Juli,10
Idag har vi tagit 2st långpromenader. Jag märker att hon vill gå längre o längre för varje gång. Jag får hela tiden påminna mig själv att hon är bara en valp och orkar nog inte så mycket.
Suki är nog en typisk Akita..hon kan på 1 sekund växla från att sova harmonisk till leka hyperaktivt.
Jag märker att hon gärna vill visa upp sig när det kommer besök men när vi är själva hemma så är lekandet mycket lugnare...jag får nog förbjuda folk att komma hem till oss ett tag

Onsdag 7 Juli,10
Idag har vi varit riktigt duktiga Jag lämnade Suki ensam hemma i 20 min och när jag kom tillbaka så var allt på sin plats förutom att hon hade tagit sönder tidningen som ligger vid dörren. ( o det är i för sig mitt eget fel)
Idag har Husse fått gå ut o gå en hel del då även han måste röra på sig. Jag tycker att det går bättre och bättre för varje dag och hon lär sig allt jättesnabbt för att vara så liten. Nu när hon har lärt sig " Nej " " sitt " " stanna" "loss" ska vi ta nästa steg och lära oss "ligg" imorgon.
Jag måste även ge henne beröm då hon fick besök idag och var jätte snäll och blev inte alls hyper som de första dagarna.

Torsdag 8 Juli,10
Tråkig dag för Suki De har regnat och varit mulet hela dagen o hon ville inte vara ute på altanen och ligga på sin favoplats.
Men vi har tagit flera korta promenader däremot och det tyckte hon var rolig.

Fredag 9 Juli,10
I Natt har Suki bytt plats och ville sova i sovrummet men då kunde inte Husse sova ( han har ju vant sig att sova ensam i lugn o ro nu när jag sover i vardagsrummet med Suki ) och fick flytta ner till vardagsrummet hahahaha.
Men ikväll tror jag att vi sover i vardagsrummet i alla fall. Det är alldeles för varmt för Suki däruppe.
Idag gjorde vi vår första besök i stan.Först tog vi en promenad i stadsparken och sedan satte vi oss för en fika
Det gick jättebra och Suki var hur snäll som helst, speciellt med tanke på att var o varannan människa ville hälsa på henne o klappa henne.
Tur att Suki har en kompis som tände rökelse för att hålla onda ögat borta från henne. Det tackar vi för söta Maral.

Lördag 10 Juli,10
Vi fortsätter att träna på tass, jag tror att jag måste träna oftare och med korta mellanrum. Jag har vill bara inte att hon ska äta sig mät på all godis vi ger henne
Vi tog promend till Husse jobb idag och på vägen hittade vi badstrand för hundar och det var tur det för det var riktigt varmt. Hon vågade inte hoppa in men hon gick ändå in så långt att magen fick svalka sig. o jag hade förstås inte kameran med mig
Jag märker att hon verkligen stoppar allt i munen så det var många stopp och många "loss" tills vi kom fram.
Suki fick stanna kvar på jobbet medans jag gjorde ärenden och det gick jätte bra. Tänkte lika bra att hon får träna på att vara på husses jobb då jag börjar jobba om en vecka o Suki kommer få hänga där en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar