6 oktober 2010

Vecka 6


Måndag 2 Augusti,10

Vi har börjat lära oss en hel del nu Killen som delar rum med Bulent är oxå hundägare och han hade många bra tips att ge oss. Igår började vi träna "fot"..hittills har Suki fått gå som hon vill för det mesta så jag trodde att det skulle bli en jobbig promenad, men det gick otroligt bra...tack vare massa godis förstås.

Vi fick även tips av Mika o Rebas husse om att ALDRIG jaga Suki då vi lär inte hinna ikapp henne. Jag har provat nu med positiv inlärning och det fungerar så klart mycket bättre. Jag har även börjat gå ifrån henne och märker att då springer hon själv efter mig. Tack för all tips Kalle. Det uppskattas verkligen.

Idag blev Husse utskriven och Suki var överlycklig av att se honom på hemmaplan.Hon var igång i flera timmar trots långpromenad och lek direkt efter det. Vi får nog börja öka på både träning och promenad. Tar gärna emot tips om hur jag ska aktivera henne.

Tisdag 3 Augusti,10

Nu har busvalpen varit igång igen. I morse tog hon sönder sin pläd och fick bomull i sig. Tog inte många minuter innan hon började spy. Gud vad hemskt det är att se sin valp spy.
Nu mår hon bättre och tom fått i sig lite mat. Vi väntar på Diana o Noelle nu så vi kan ta en promenad till Almenäs.

Fredag 6 Augusti,10

Idag har vi börjat med ny rutin. Jag går upp 1h tidigare för att gå på långpromenad ( Ökad till 45 min ) och sen får Suki frukost. Det funkade bra för hon åt upp mycket bättre än de andra dagarna då hon bara åt hälften av maten.
Men tyvärr spydde hon igen ( denna gången i bilen ) när vi åkte till göteborg. Vet inte om det blev för varmt eller om hon åter igen hade fått nåt konstigt i sig under mini promenaderna.

Lördag 7 Augusti,10

Idag fick Suki lite gräs i sig under morgonpromenaden. Nu hoppas jag verkligen inte att hon ska spy igen. Bulent kommer inte bli glad kan jag säga. Jag ska gå på bröllop om några timmar och ska lämna Suki min sin sjuke husse. Undra hur de ska klara sig.
Det är nog bara jag som har som vanligt svårt att släppa taget och lära mig att dirigera lite ansvar till andra.


Kommentarer


Kalle
2010-08-04 17:00
Om du ser henne tugga på något som är förbjudet att tugga på så stoppa beteendet med ett skarpt NEJ och ta ifrån henne föremålet, i samma andetag ge henne något hon får tugga på och beröm rikligt.

Ta ifrån henne det förbjudna och byt ut mot det tillåtna.

Kalle
2010-08-08 11:10
Att hon äter gräs är inget problem, det gör i stort sett alla hundar. Mika väljer ut rätt grässtrå genom att först nosa på dom. Efteråt spyr hon upp gräset igen tillsammans med hundhår som hon får i sig genom att slicka sig själv.

Häst och kaninskit var ocksä populärt när hon var valp men inget problem då det enl min vet var bra för bakteriefloran i magen. Själv frös hon in hästskit och lät sina hundar knapra på vilket enbart var positivt.

Självklart kan man ha åsikter om det men vem som lekman skulle motsäga sin egen vet ?

Att hon spyr vid bilåkning betyder ingalunda att hon skulle vara allvarligt sjuk.

Svar till Kalle:
Tandis
2010-08-10 14:05
Hej,

Suki älskar Kaninskit hon får äta det om jag inte ser men ser jag att hon äter kan jag inte låta bli att ta henne därifrån.

Spyandet måste ha berott på att hon hade fått något i sig. För att vi har åkt långt med henne innan och det har inte varit problem. Jag får ha bättre koll på henne när vi promenerar helt enkelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar