6 oktober 2010

Vecka 14


Tisdag 28 september,10
Vi klarade oss genom dagen igår trots lite stress. Nu när husse är bortrest så måste Suki stanna hemma vilket jag tycker är bra i och för sig men jag tycker synd om henne som ska vara själv.
Jag kommer hem vart 3:e timme och rastar henne o leker lite med henne. Igår hann jag tom gå o träna själv 1h.
Jag undrar när man kan öka tiden, inte för att jag vill att hon ska vara själv så länge men ifall det skulle behövas någon dag....vi får se hur vi tar oss genom veckan.

Just nu är jag lite arg på Suki för när jag skulle slänga hennes bajspåse i morse såg hon en kanin och började jaga..vilket är säkert normalt, men hon springer upp i skogen och på vägen och lyssnar inte när man ropar på henne. Det hjälpte inte att jag började springa åt andra hållet, hon är så nyfiken att hon går sin egen väg.  Till slut så fick jag tag i kopplet o när vi kom hem var jag så anfödd att jag bara lade mig på golvet. Hon blev lite orolig för att hon var på väg upp men när hon såg mig kom hon ner och började slicka mig på ansiktet.
Hur ska jag kunna skälla på henne då??

Onsdag 29 September,10
Nu har jag bestämt mig. Jag ska minska på mina arbetstimmar så jag hinner mer med Suki. Det är inte värt pengarna att jag ska stressa ihjäl mig och ändå inte kunna ge Suki den tid och träning hon behöver.
Jag har märkt att hon orkar gå mer och 20-30 min promenad räcker nog inte längre.

Nu tog jag tag i det och kom hem 2h tidigare idag, tog Suki till stan för att promenera i parken i det härliga soliga höstvädret. Det gick bra men hon var helt hysterisk i början. Det var länge sen jag tog henne till stan så det var lite ovant med så många människor.
 Nu har hon däckat under bordet:)
Snart börjar valpkursen, jag tänkte att åka tidigare än vanligt o ta lite längre promenad med henne där ute så hon inte är helt galen sen. Good luck to me!

Kommentarer


Kalle
2010-09-28 14:07
Om du låter en 12-15 m lina släpa fritt efter henne när ni går ut så kan du alltid ha den och ställa dig på (om du når och hinner) om hon är på väg att sticka. Skriker du då "STAAANNNAAAA" i samma ögonblick som du får stopp på henne med linan så lär hon sig relativt fort vad STAANNNAAA betyder och kommer med tiden att stanna när du ger det kommandot. Våran Mika är relativt duktig på att direkt stanna (om man tjatar lite) på STAANNNAA kommando.

Kalle
2010-09-28 14:24
Skriv in Dog Training i sökrutan på Youtube och du kommer till massor av videosnuttar i konsten att träna hund.

Helen
2010-09-28 20:12
Kalle menar en spårlina. Den brukar vara orange och poängen med den är att den inte fastnar i allt möjligt. Därför gäller det också att ha koll så man hinner med att ta fatt i den innan hunden försvinner. Jag har gått med Ise i en sådan tidvis när hon var yngre. Mest när första snön kom för då kan de bli som tokiga av alla spår. Det luktar tydligen mer när det är kallt. Spårlinan ger lite mer frihet än flexikoppel men är lite svår att hantera ibland. Den finns i hundaffärer.Här är ett par på nätetwww.hundforaren.se/Webshop/Butiken.php?lina_sele

Svar till Helen:
Kalle
2010-09-29 08:13
Helen. Jag köpte en vanlig flätad (ej tvinnad lina) flagglina som funkar lika bra och kostar bråkdelen av en onödig svindyr spårlina.

Jag kallade linan för "diciplinlina" då jag tyckte det funkade utmärkt till att ha henne "springa lös" som valp och ändå ha full koll på henne.

Släppte man linan helt så hände det ju förståss att man inte hann med att få stopp på henne när hon drog iväg efter en kanin.

Numera spanar hon bara trånande efter kaninerna men stannar när jag ger kommando stanna, för det mesta i varje fall är bäst att tillägga.

Svar till Kalle:
Helen
2010-09-29 22:12
Har inte testat flagglina  Spårlinan löper fint genom snår och runt träd. Det är poängen med den. Det blir aldrig en härva att reda ut på andra sidan ett dike eller så. Bara att släppa linan när hunden ser ut att komma så kan man plocka upp den på rätta sidan. Med t ex ett flexikoppel får man hämta hunden och trassla ut kopplet när den gått genom slyet på andra sidan diket. Flagglina vet jag inget om hur den fungerar i sådana lägen.

Svar till Helen:
Kalle
2010-09-29 23:12
Helen. Spårlina löper nog lite smidigare och trasslar sig inte.

En flagglina funkade utmärkt för min del men visst kunde det bli en och annan knut på den.

Suki hemsida e-post
2010-09-29 07:44
Faktist så sa jag till Bulent häromdagen när vi var vi skogen att vi måste köpa en jättelång koppel så hon får springa av sig ordentligt. Innan släppte jag lös henne men nu har det börjat komma andra hundar och jag vågar inte.

Jag ska beställa både sele och spårlina

Tack för era tips. De uppskattas verkligen.

ändrad 1 ggr, senast 2010-09-29 16:58 av Suki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar